Voorgesteld door de Philharmonique de Namur
István Várdai biedt ons het Celloconcert van Elgar. Dit stuk, gecomponeerd aan het einde van de Eerste Wereldoorlog en in première gegaan in 1919, drukt de gruwel van het conflict uit. De componist laat zijn rebelse schreeuw horen door de lage noten en de expressieve kracht van de cello, zich niet bewust van het feit dat hij leven geeft aan een van de mooiste concerti ooit geschreven voor dit instrument. Zo mooi zelfs, dat het niet te veel is om het je in dit seizoen 24-25 twee keer door twee vertolkers aan te bieden.
Een radicale verandering van stemming: wanneer een ontoegankelijke Ierse actrice het object wordt van alle fantasieën van een componist met een koortsachtige verbeelding, inspireert dit tot een van de meest extravagante symfonieën in de muziekgeschiedenis. Met zijn “Fantastique” uit 1830 wierp Berlioz zich in de arena van de romantiek: zijn passie voor Harriet Smithson veranderde in het psychedelische delirium van een jonge kunstenaar onder invloed van opium.
Edward Elgar (1857-1938)
Celloconcert in E, op. 85
Hector Berlioz (1803-1869)
Fantastische symfonie op. 14