Avant-garde beeldhouwers... in de 16e eeuw 8 april - 9 juli 2023

 

Avant-garde beeldhouwers… in de 16e eeuw. Het maniërisme in Entre-Sambre-et-Meuse is de gedeeltelijke weerspiegeling van het nauwgezette werk van een groep onderzoekers en restaurateurs rond Michel Lefftz, professor aan de Universiteit van Namen en specialist in middeleeuwse en moderne beeldhouwkunst.

De belangstelling van Michel Lefftz, curator van de tentoonstelling, voor de koorstoelen van het Choeur des Dames, bewaard in de collegiale kerk Sainte-Gertrude in Nijvel, vormt het uitgangspunt van het onderzoek. De reeks houten sculpturen die de kraampjes sieren, heeft het mogelijk gemaakt om de productie van een grootschalige werkplaats rond een meester te benadrukken, actief in het derde kwart van de 16e eeuw in de Maasstreek, en gevestigd in de nasleep van een kunstenaar zoals als Lambert Lombard. De kraampjes zijn gegraveerd, door de vorm en stijl van de figuren die ze sieren, in de maniëristische ader: karakters met overdreven, gestrekte proporties, hoekige heupen, lange bochtige nekken en slanke vingers, wiens gezichten worden gekenmerkt door oogasymmetrie. Verschillende handen hebben bijgedragen aan hun realisatie, een meester, voor de meest bekwame delen, en verschillende medewerkers, vandaar de verscheidenheid aan gebeeldhouwde groepen en de verschillen in kwaliteit. Van de kraampjes van Nijvel en hun “hoofd” Meester zijn dus twee andere beeldhouwers en ateliers “geïdentificeerd” – de Meester van Gedinne en de Meester van de Saints Roch – en een eerste oeuvre, waarvan het grootste deel nog in plaats in plaatsen van aanbidding, kan aan hen worden toegeschreven.

TreM.a - Musée des Arts anciens, Rue de Fer, Namur, Belgique

https://www.museedesartsanciens.be/